Vädret idag
Molnigt
10°C
Prognos October 25, 2020
dag
Skurar
12°C
 

Mjölk är livet, eller…

Mjölk är en hårt debatterad dryck och är var och varannan dag i hetluften. Senast i veckan kom en ny larmrapport att mjölk är farligt att dricka och framförallt för tjejer. En hög konsumtion skulle innebära en förkortad livslängd enligt nya forskningsrön. Studien är gjord på Uppsala universitet och Karolinska institutet. Enligt studien är risken att dö i förtid tre gånger så hög för kvinnor som dricker minst tre glas mjölk per dag och äter frukt eller grönsaker högst en gång per dag. Mjölk har en viss inflammatorisk effekt på kroppen och det är detta som studien tror är orsaken till den förkortade livslängden. Tre glas mjölk om dagen är ungefär sex deciliter mjölk och ska räknas utöver alla andra mjölkprodukter man äter eller dricker. 

Livsmedelsverket anser dock inte att det finns anledning att vara orolig. Deras rekommendation är att tillgodose sitt kalciumbehov med 2-5 deciliter av mjölkprodukter per dag (Då ingår all mjölkkonsumtion såsom ost, fil, mjölk, grädde, yoghurt med mera). Deras rekommendation är också att äta mer frukt och grönt som i viss mån motverkar den inflammatoriska effekten med hjälp av antioxidanter.

Som ni förstår är det inte lätt att vara konsument i dag och detta är bara en i raden av studier om våra livsmedel. Det larmas hit och dit och både det ena och andra är farligt eller tvärt om, väldigt bra för oss. Har man inte haft ångest kring vad man ska stoppa i sig så är det väldigt lätt att få. Vem ska man lita på egentligen, och vad ska man äta? 

Här kommer mina icke vetenskapliga råd men stort sunt förnuft är min medicin. Ät allt med måtta! Även morötter blir onyttiga om man äter dem överdrivet mycket. Att äta och dricka varierat tillsammans med att vara ute i friska luften kommer man långt på. Motion och varierad kost har gång på gång bevisats ha god effekt på hälsan och livslängden. Stirra dig inte blind på detaljer utan se på helheten. Du behöver inte vara rädd för att få kalciumbrist om du inte tillhör skaran som dricker mjölk. Kalcium finns i en rad andra livsmedel såsom bland annat spenat, chiafrön, grönkål, bönor, nässlor, nypon, nötter och frön. 

Att investera i mig själv genom att ge mig tid till att motionera och äta bra varierade råvaror gör att jag sedan kan leva det liv jag vill leva. Genom goda insatser får jag ett gott liv och håller mig frisk och stark länge. Ju äldre jag blir desto mer får jag investera för att jag ska kunna upprätthålla min livskvalité högt upp i åldern. Balans mellan sömn, stress, kost och motion ger ett lugn i kroppen och själen. Ett glas vin till maten och en god chokladkaka till efterrätt sätter pricken över i, inte varje dag men någon gång då och då. Att njuta av en härlig bok i soffan med en kopp te eller att snöra på sig löparskorna för att möta solnedgången… det är livet det!

Så luta dig tillbaka titta på helheten och njut av livet, det är mina råd!

Ulrika Eriksson

TYCK TILL: Kommentera artikel

Kommentera detta inlägg

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DebattLäs mer >>

ANNONS

TYCK TILL:

Brukar du vattna dina rabatter i trädgården med kranvatten?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Fredag 26 juli

kl 12–15 Ekopyssel på Naturum Fjärås Bräcka. Tema: fjärilar.

Kl 20 Trubadurkväll på Nyfiket i Frillesås med Marcus Schulz.

Lördag 27 juli

kl 9 Ölmanäsdagen. Ölmanäs segelsällskaps årliga bankappsegling på Gårda brygga i Åsa. 

Kl 9–10 Utomhusyoga på Rörviks camping. Yoga för alla. Ta med yogamatta eller liknande samt filt/handduk. 

Kl 10.30–13 Hantverksstund på Högenstugan, Österbyn, Åsa....

Läs Mer

Så här funkar eNH!